Zdjęcie towaru, jakie możesz znaleźć na stronie internetowej sprzedającego, z reguły nie odzwierciedla prawdziwego wyglądu przedmiotu. Bezpieczniej zamówić próbkę towaru (który nie jest przeznaczony do sprzedaży) i naocznie sprawdzić jego jakość. Przesyłki o wartości do EUR 22.00 są zwolnione z podatku VAT oraz należności celnych. Taką małą ilość towaru można przesłać w paczce firmą kurierską, np. za pośrednictwem naszego serwisu.
W późniejszym etapie współpracy ważne jest również to, żeby mieć prawo do zwrotu wadliwej partii towaru w sytuacji, kiedy jego jakość ewidentnie jest niższa od oferowanej na początku przez sprzedawcę i nie spełnia wymaganych kryteriów. Pamiętaj, aby zastrzec to sobie w umowie lub wypełnionym zleceniu. W ostatecznym rozrachunku, jest to o wiele tańsze rozwiązanie (koszt transportu z powrotem do sprzedawcy) niż pozostanie z niepełnowartościowym towarem.
Udzielenie gwarancji na towar, który sprzedajesz nie jest obowiązkowe. Trzeba jednak pamiętać, iż musisz zapewnić nabywcy prawo rękojmi. Wynika ono z przepisów Kodeksu cywilnego oraz Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Sprzedając towar jesteś odpowiedzialny za jego wadliwość, bez względu na to czy ponosisz za nią winę czy też nie. Ponadto, zgodnie z Ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów z dnia 02.03. 2000 r. (Dz. U. Z 2000 r. nr 22, poz.271) w przypadku umów zawieranych na odległość, nabywcy towaru przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zakupu bez podania przyczyny, poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie 10 dni od daty dokonania zakupu.
Przed zamówieniem towaru bardzo istotne jest także sprawdzenie możliwości produkcyjnych kontrahenta (tzw. „processing time”) i dokładne ustalenie terminu gotowości towaru. Może się bowiem okazać, że Twój kontrahent nie jest w stanie zrealizować zlecenia w czasie, jaki założyłeś. W konsekwencji może to oznaczać, iż przesyłka dotrze do Ciebie o wiele później niż planowałeś i nie będziesz mógł już sprzedać zamówionego towaru, ponieważ jego sezon sprzedaży się zakończył (np. odzież, artykuły ogrodowe itd.). Na czas dostarczenia towaru ma także wpływ obrana forma transportu oraz możliwości bookingowe. Pamiętać trzeba, iż w ciągu roku mają miejsce okresy, kiedy popyt na fracht – zarówno w transporcie morskim jak i lotniczym – bardzo wrasta (tzw. „peak season”). W tym czasie bardzo trudno jest zrobić rezerwację na przesyłkę. Ponadto często zostaje wprowadzony okresowy dodatek sezonowy, który znacznie podwyższa koszty transportu.
Ps. Jak zawsze zachęcam do komentarzy pod wpisem. Skoro przeczytałeś lub przeczytałaś ten wpis, być może zainteresuje Cię także poprzedni artykuł, Jak sprawdzić firmę zagraniczną przed podjęciem z nią współpracy?
Pozdrawiam serdecznie, Tadek